reklama

Má nás divadlo len zabávať?

Dnes mi v hlave nehrá žiadna hudba. Bola som v divadle a som rozhorčená. Rozhorčená zo správania divákov, z plytkosti ich reakcií. A asi som tak trochu nahnevaná aj na stav bratislavského divadelníctva, ponúkaný repertoár a spôsob hereckého uchopenia postáv.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Zúfalá žena kľačí pred opitým ležiacim mužom a vyzná sa zo svojich citov. On sa k nej otočí, otvorí ústa, ale namiesto slov sa ozve len grgnutie opitého chlapa. A muži v hľadisku sa smejú na tejto zábave. A žiaľ smejú sa aj ženy. Nechápu, že sa úplne primitívne smejú na poníženej žene. Ona hovorí o láske, ponúka sa, a správa sa nedôstojne a Platonov jej grgol do tváre. Nie síce úmyselne, ale pod vplyvom alkoholu, aj tak však týmto gestom ukazuje, ako si ju neváži a nestojí o ňu. A ak silný výstup dokážu diváci v hľadisku oceniť len hurónskym smiechom povrchne reagujúcim na tento moment, tak si asi žiadne divadlo nezaslúžia. Myslia si zrejme, že ide o súčasť vystúpenia v Partičke, alebo inej lacnej zábave, len preto, že v nej hrajú tí istí herci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je mi ľúto, že mladí herci sa do povedomia verejnosti majú šancu prebojovať len prostredníctvom stupídnych nekonečných televíznych seriálov, alebo zábavných relácií, lebo len tak ľudia spoznajú ich tváre. A možno im teraz budem krivdiť, ale mrzí ma, že herci v snahe zarobiť peniaze sú takýmto ponukám poplatní. Nech im je trestom plné hľadisko, ktoré nevidí ich herecký výkon, ale len postavu z nejakej ordinácie, či figúrku, ktorá nevie uhádnuť, za koho je zamaskovaný kolega v zábavnej relácii. Kemka hral v tomto Čechovovom kuse podľa môjho laického názoru výborne, to však veľká časť publika vôbec nezaregistrovala. Namiesto zúfalého muža, zraňujúceho všetkých vo svojom okolí a smerujúceho k sebadeštrukcii, videli len toho šaša z televíznej obrazovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď na pódium vstúpi muž s barlami, ktorý prekonal porážku a ťažko gestikulujúc hovorí o zúfalstve a sklamaní, v radoch divákov to vyvoláva veselosť. Asi nie som normálna, ale mne to teda smiešne nepripadalo. Premkýna ma pocit, že títo ľudia by sa boli schopní na podobných veciach zabávať aj v reálnom živote. Že ponižovanie druhých a ubližovanie, by im nepripadalo ako zlé a odsúdenia hodné. Vidím zástupy prizerajúcich sa na ľudí neprávom zatýkaných, mučených, odvádzaných do koncentráku, ktorí sa v lepšom prípade len dívajú a nepridajú sa k mučiteľom aspoň jedným kopnutím. Ľudia sú zvery a ospravedlňujú to tým, že majú ťažký život a v divadle sa chcú len pobaviť a oddýchnuť si. V porovnaní s kým majú ťažký život?! V porovnaní s ľuďmi počas totality, či žijúcimi počas dvoch svetových vojen? Alebo to mali ľahšie ľudia v 19.storočí, či v stredoveku?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslím, že ľudia, ktorí idú do divadla, nežijú zo životného minima (je škoda, že tí si to nemôžu dovoliť), mávajú raz do týždňa preplnené nákupné košíky a plánujú dovolenky. Vidím prejedených ľudí povaľujúcich sa pred televízormi, monitormi počítačov, ktorí nemusia prať v špinavé prádlo v ľadovej vode a pracovať v strašných podmienkach. Teraz sa určite mnohí ohradia s tým, ako pracujú desať a viac hodín denne, čo všetko chce od nich zamestnávateľ a ešte ich aj štát zdiera na daniach. Áno. Ale ruku na srdce. Ste presvedčení, že vaše pracovné podmienky sú náročnejšie ako boli tie v minulosti? Lenivosť a pohodlnosť vládnu dnešnej dobe. Len nech nás nikto nenúti premýšľať a zaujímať morálne stanoviská aj vo voľnom čase! Za to nás predsa neplatia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hnevám sa aj na dramaturgov a režisérov. Keď spoločnosť kričí, dajte nám komédie, zábavu a nenáročné kusy, tak im vychádzajú v ústrety. Divadlo je tu síce pre pobavenie publika, ale zároveň má svetu nastavovať zrkadlo, nech vidí svoje chyby, omyly, trápenia. Má ponúkať sebareflexiu, schopnosť pochopiť svoje skutky a možnosť vyrovnať sa s nimi. A samozrejme niekedy aj karikatúrou. Ale rozhodne by sa nemalo obávať zaradiť do repertoáru aj náročné kusy, vážne a hlboké a nemalo by sa báť človeka nútiť zamyslieť sa a trochu ho aj vychovávať. A ak sa už rozhodne niektorá scéna uviesť vážnu hru, hru s posolstvom a začne divákovi podliezať trápnymi vtipmi, lascívnosťou a herci do hrania vkladajú „zábavné“ gagy a gestá a celá dráma skĺzava k tragikomédii, dovoľte mi, aby som bola znechutená.

Chcete toto všetko zažiť? Zájdite si do „národného“ a choďte na predstavenie Konečná stanica túžba. Tam uvidíte všetko. Skvelé dielo, s pointou, tragikou a silou, ktoré už tradične Tennessee Williams ponúka. Ale aj divákov, ktorí sa prišli pozrieť na hercov z obrazovky, ale najmä na trojuholník z bulváru Mórová, Pauhofová, Maštalír. Samozrejme, že sa celý čas správajú ako doma pred telkou a nahlas sa rozprávajú a komentujú dianie na javisku. Vrchol je, keď sa smejú na znásilnenej žene. Nevymýšľam si, je to môj reálny zážitok. Ale...viním z toho aj hercov a režiséra. Mórová, ktorá na moje prekvapenie odohrala väčšinu predstavenia veľmi dobre (obyčajne je hrozná, upišťaná a stále rovnaká), nakoniec zase skĺzla k fraške a prehrávaniu svojej postavy a tak nie div, že sa jej diváci po znásilnení smejú. Ale kde bol pri naštudovaní režisér? Nevidel, kam jeho práca smeruje, a že hnev, rozhorčenie a obavy dobrý herec nemusí hrať len neskutočným revom a hádzaním stoličiek o zem?! Ak zájdete na zopár hier, zistíte, že na Slovensku je to tak.

Tešila som sa na Platonova od Čechova. Očakávala som ruskú klasiku a jej silný účinok na moju dušu. Odchádzala som však rozpoltená. Na jednej strane som pociťovala úzkosť a smútok, ktorý hra priniesla a chcela som rozmýšľať nad jej posolstvami, no na druhej strane ma išlo rozhodiť z publika a z pocitu, že už nielen v kine s popcornovými divákmi, ale ani v divadle to nie je to, čo to bývalo.

Andrea Gálová

Andrea Gálová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žena, ktorá rozmýšľa nad tým, či je ľudstvo (rozumej ja sama) na správnej ceste. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu